Selecteer een pagina

Over ons

Stichting Burgerinitiatief Woudenberg e.o. is opgericht om de (verborgen armoede) in Woudenberg en Scherpenzeel e.o., te bestrijden en een fijner leven te geven aan iedereen die onder de armoedegrens leeft.

Iedereen heeft het recht op een als ieder onbezorgd leven, met een uitzicht op een kansrijke toekomst.

Wij zien het als onze missie, om middels hulp van welwillenden, deze gezinnen met kinderen, alleenstaanden en ouderen een kans te bieden.

Missie

Het verminderen van de gevolgen van (verborgen) armoede in Woudenberg en Scherpenzeel e.o.

Dit doen we middels het aanbieden van (voedsel)pakketten en activiteiten aan huishoudens die voor korte of langere tijd onder het bestaansminimum leven.

Doelstelling

Stichting Burgerinitiatief Woudenberg e.o. is opgericht om gezinnen die in Woudenberg en Scherpenzeel e.o. onder de armoedegrens leven, ondersteuning en een fijner leven te bieden.

De Stichting heeft tot doel;

• Het bestrijden van de verborgen armoede in Woudenberg en Scherpenzeel e.o.
  • Het verrichten van alle verdere handelingen die met voren staande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk zijn.
  • De Stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het verspreiden van goederen en levensmiddelen.
  • De Stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door activiteiten met een winstoogmerk te organiseren, mits de inkomsten uit deze activiteiten binnen redelijke termijn ten goede komen aan de vermelde handelingen van de stichting.

Werkwijze

Stichting Burgerinitiatief Woudenberg werkt samen met leveranciers (meestal voor producten zoals levensmiddelen) en lokale ondernemers en verschillende landelijke hulpverleningsinstanties en gemeenten.

Vanuit diverse hulpverleningsinstanties worden de mensen doorgestuurd naar Stichting Burgerinitiatief Woudenberg en mensen die zich rechtstreeks aanmelden worden -indien nodig- via ons naar de diverse instanties doorgestuurd.

Huishoudens die geholpen worden vanuit onze stichting worden periodiek getoetst (tenminste eens per drie maanden). Zij worden dan verzocht de financiële gegevens te tonen voordat er een beslissing genomen wordt over het eventuele verlengen van de hulp. Als huishoudens niet naar de hulpverleningsinstanties gaan terwijl dit wel wordt verzocht kan de hulp worden stopgezet.

Het is dus geen vrijblijvende hulp, maar men dient actief mee te werken aan verbetering richting zelfredzaamheid.

Bij verschillende bedrijven, particulieren, instellingen en scholen zamelen wij kwalitatief goede voedingsmiddelen in om dit wekelijks uit te delen. Op dit gebied proberen wij de spil te zijn tussen overschot en tekort in de maatschappij.

De dagelijkse leiding is in handen van operationeel managers Jacco en Mirjam. Zij sturen de vrijwilligers aan en voeren gesprekken met onze partners en mogelijke sponsoren. Samen met het bestuur word het beleid bepaald. In de maandelijkse vergadering leggen de operationeel managers verantwoording af over het gevoerde beleid. Tevens hebben de bestuursleden een adviserende rol als het gaat om zaken als huisvesting, continuïteit en de koers op middellange en lange termijn.

Soorten hulp

Afhankelijk van je persoonlijke situatie, de uitkomst uit de intake en het aanbod van gedoneerde spullen, kunnen we hulp bieden op de volgende vlakken:

• voedselpakketten
  • schoolspullen
  • kinderverjaardagen en verjaardagsboxen
  • deelname aan een uitje, activiteit
  • groente en fruit

Voorzitter: Arno van Dijk
Penningmeester: GertJan van Dijk
Secretaris: Erik van Asselt
Zie ook het persbericht van 23 februari 2020

Het bestuur en operationeel managers vergaderen elke laatste dinsdag van de maand. Het bestuur is bereikbaar via: bestuur@stbiw.nl

Arno van Dijk

GertJan van Dijk

Erik van Asselt

Dagelijkse aansturing

Operationeel Managers en takenverdeling:

Jacco van den Essenburg:

• fondsenwerving
  • onderhouden contacten sponsoren en donateurs

Mirjam van den Essenburg:

• administratie stichting
  • aansturing vrijwilligers

Jacco van den Essenburg

Beloningsbeleid

De bestuurders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hun in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten.

ANBI

Stichting Burgerinitiatief Woudenberg e.o. is door de Belastingdienst officieel aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Hierdoor zijn donaties van particulieren en bedrijven fiscaal aftrekbaar en betalen wij als stichting daarover ook geen belasting.

Meer informatie kunt u vinden op de website van de belastingdienst.

De stichting staat ingeschreven onder het nummer RSIN: 857506237

Als ANBI moet onze stichting aan een aantal voorwaarden voldoen, deze informatie vindt u op onze speciale ANBI-pagina.

Giften overzicht

Er wordt gewerkt aan een verdere professionalisering van de stichting. Een van de doelen die we onszelf opleggen is een hoge mate van transparantie. Daarom publiceren we maandelijks een giftenoverzicht met gelden die we ontvangen hebben. Omwille van privacy en de AVG-wet- en regelgeving wordt hierin geen detailinformatie van de donateurs gegeven.

In het giftenoverzicht zijn de giften opgenomen. Deze wordt maandelijks geupdate. Het document bestaat uit verschillende tabbladen. In elk tabblad is een maand weergegeven. Het giftenoverzicht zal met terugwerkende kracht worden bijgewerkt.

Ga naar het giftenoverzicht.