Een fiets is meer dan een vervoersmiddel. Voor kinderen van 4 tot 21 jaar oud is fietsen een manier om mee te doen, vrijheid te voelen en de wereld te ontdekken. Helaas is het aanschaffen van een fiets voor 1 op de 5 kinderen in Nederland veelal een te dure, onmogelijke uitgave. Stichting Burgerinitiatief Nederland vindt dat ieder kind recht heeft op een fiets.

Een fiets maakt een kind mobiel, zodat zij de wereld in vrijheid kunnen ontdekken en het onafhankelijk van de loopafstand van huis (school)keuzes kan maken die passen bij zijn talent en interesse. Zonder fiets kan een kind niet meedoen aan sociale activiteiten, uitjes en schoolactiviteiten. Voor gezinnen die nauwelijks kunnen rondkomen is de aanschaf van een fiets een dure, vaak onmogelijke uitgave. Ook in deze tijd van Corona zien we dat deze groep alleen maar groter wordt en dat we wekelijks nieuwe aanmeldingen krijgen hiervoor.

Wij als stichting zetten ons in voor deze mensen en we zorgen dat er een fiets op maat van de lengte van de kinderen afgeleverd word, we geven de ouders geen geld om een fiets te kopen. We zorgen dat de fiets helemaal in orde is en dat ze als ze er uit gegroeid zijn weer in kunnen leveren voor een grotere. We geven ze een fietsenpaspoort en die registreren we met een apart nummer, zodat ze hem niet kunnen verkopen. En met de plaatselijke fietsenmaker zijn er afspraken gemaakt dat hij het onderhoud realiseert voor de fietsen.