Iedereen verdient een goede nachtrust,” aldus Lars van der Wijst (19), oprichter van Cloudpillo. Donderdag 9 december doneerde zijn bedrijf driehonderd kussens aan Stichting Burgerinitiatief Woudenberg e.o. om alleenstaanden, echtparen, ouderen en gezinnen die in verborgen armoede leven een helpende hand te bieden.

Volgens de laatste cijfers van het CBS leefden in 2019 iets meer dan 1 miljoen mensen in een huishouden onder de lage-inkomensgrens, van wie 398 duizend al ten minste vier jaar achtereen. Stichting Burgerinitiatief Woudenberg e.o. is opgericht om armoede in Woudenberg en omliggende dorpen te bestrijden en een fijner leven te bieden aan de mensen die tussen wal en schip vallen vertelt Jacco van den Essenburg, manager van Stichting Burgerinitiatief Woudenberg e.o.. ,,Iedereen heeft het recht op een onbezorgd leven, daar hoort een goede nachtrust bij. Juist de mensen die buiten de regeling vallen en bijvoorbeeld geen bijstandsuitkering krijgen of terecht kunnen bij de voedselbank, kunnen dit soort initiatieven goed gebruiken. Voor hen is een goed kussen een luxeproduct en vaak onbetaalbaar.”

Kussens

Cloudpillo is in 2021 opgezet door Lars en zijn collega Jens Timmers (20). Ze verkopen hoofdkussens die geschikt zijn voor iedereen. ,,Een op de vijf Nederlanders heeft slaapproblemen,” verklaart Jens. ,,Dat heeft veel gevolgen op iemands toestand overdag. Je bent minder uitgerust en daardoor kan je je minder goed concentreren. Goede slaapartikelen horen bij een fijne nachtrust. Zo kwamen wij op het idee van Cloudpillo.”

,,Ieder lichaam is anders, waardoor een goed kussen niet ‘one size fits all’ kan zijn,” legt Lars uit. ,,Onze missie is dus om een kussen te creëren dat geschikt is voor iedereen. Door een inhoud van memoryfoam vlokken te combineren met een afstelbaar design, zorgen onze kussens voor ultiem comfort en kun je hem helemaal naar eigen wens afstellen.” De twee zijn nog erg jong, maar volgens henzelf is dat alleen maar een pluspunt. ,,We zijn jonge ondernemers en dat proberen we ook uit te stralen in bijvoorbeeld onze verpakkingen. Dat maakt ons denk ik uniek.”

Feestdagen

Het hele Cloudpillo-team is naar de locatie van de stichting in Maarsbergen gekomen om de driehonderd kussens te overhandigen. “Wij vinden het belangrijk om, zeker richting de feestdagen, meer aandacht te vragen voor gezinnen die leven in armoede”, aldus Jens. ,,Hopelijk hebben wij Burgerinitiatief Woudenberg kunnen helpen om het verschil te maken voor mensen in armoedesituaties,” vult Lars aan.

Jacco is erg blij met de doneeractie van Cloudpillo: ,,Binnenkort zullen we de kussens uitdelen aan verschillende mensen in de regio. Het is fijn dat dit bedrijf aandacht besteedt aan verborgen armoede. Zo maken we met z’n allen het verschil.”

Foto: Bianca van den Broek Fotografie